• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61179
+
-

با ویلچر در شهر  پر از مانع

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان: متاسفانه برخی مسئولان شهر زنجان به ضرورت مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولان اعتقادی ندارند

اجتماعی
با ویلچر در شهر  پر از مانع

کمبود بودجه و امکانات لازم، وجود موانع فکری، نبود فرهنگ‌سازی و اطلاعات جامع، نبود باور در مسئولان و برنامه‌محور نبودن مناسب‌سازی معابر عمومی شهر برای تردد معلولان از چالش‌هایی به شمار می‌روند که این قشر از جامعه با آنها روبه‌رو هستند.

‌‬ جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی معابر عمومی استان زنجان با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار شد؛ جلسه‌ای که به اذعان مدیرعامل جامعه معلولان جدی گرفته نمی‌شود و همچنان مشکلات این قشر پابرجاست.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که در بند ۲۵ مصوبه سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با حقوق افراد معلول آمده است: اصل تساوی حقوق معلولان و افراد سالم حاکی از آن است که نیاز همه افراد جامعه از اهمیت یکسانی برخوردار است و رفع این نیازها اساس برنامه‌‌ریزی جوامع را تشکیل می‌دهد.

معیار مطلوب بودن یک محل برای معلولان و جانبازان، مناسب بودن آن با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است. پیشبرد برنامه‌های هدفمند در این راستا می‌تواند آثار خوبی را به همراه داشته باشد.


‌ نقش اصناف

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی معابر عمومی این استان گفت: شاید موضوع مناسب‌سازی معابر برای معلولان تا حدودی در مدیران نهادینه شده باشد، اما این مهم برای بازاریان و شهروندان زنجانی آن‌گونه که باید و شاید ملموس نیست. این در حالی است که معلولان مانند دیگر اقشار جامعه با همه اماکن عمومی سر و کار دارند و فقط مناسب‌سازی ادارات و دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.

محمد محمدی قیداری افزود: دستگاه‌های اجرایی کمبود منابع اعتباری را از موانع تحقق مناسب‌سازی معابر برای معلولان عنوان می‌کنند. در این میان اصناف می‌توانند بیش از گذشته کمک‌حال برنامه‌های این بخش باشند. اصناف در مقایسه با دستگاه‌های اجرایی با محدویت منابع اعتباری مواجه و با بوروکراسی‌های پیچیده هم درگیر نیستند. برنامه‌های راهبردی و آسیب‌شناسی دقیق می‌تواند در تحقق برنامه‌ها بسیار اثرگذار است.

وی بیان کرد: ارزیابی انجام گرفته از وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی نیز نشان می‌دهد که عمده مشکل مطرح شده، اختصاص بودجه کافی برای انجام مناسب‌سازی یا تکمیل پروژه‌های جدید است که دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استدعای مساعدت و همکاری ویژه را در این زمینه دارد.


‌ بستر قانونی

محمدی گفت: خوشبختانه قانون بستری را فراهم کرده تا با متولی یا دستگاهی که مناسب‌سازی را در نظر نگرفته‌ است، برخورد شود. بر همین اساس انجمن‌ها، نهادها و تشکل‌ها می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند تا رویکردها و راهبردهای جدیدی لحاظ شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیر فرهنگ عمومی در امر مناسب‌سازی و نقش موثر رسانه در افزایش میزان آگاهی شهروندان، ضروری است رسانه‌ها به تهیه و پخش مطالب و تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب‌سازی معابر معلولان اقدام کنند.


‌ نظارت بر دستگاه‌های اجرایی

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان نیز در ادامه جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی معابر عمومی استان زنجان گفت: مناسب‌سازی فقط مختص معلولان نیست. طبق آمارها، ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه جهانی به نوعی به یکی از معلولیت‌ها دچار هستند و می‌توان گفت ۶۰ درصد جامعه با این مساله درگیر هستند.

مهدی قنبری افزود: تیم ارزیابی دبیرخانه مناسب‌سازی اماکن عمومی در مدت تعیین شده (۴۰ روز) به نظارت بر دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه مناسب‌سازی معابر و اماکن برای معلولان پرداخت. در این میان، هلال احمر همکاری‌های لازم را مبنی بر بازدید از سالن همایش‌ها انجام نداد و از پاسخ دادن به درخواست در این زمینه امتناع کرد. 

وی اظهار کرد: وظیفه جامعه معلولان اجرایی نیست اما اگر کارهای اجرایی نیز به موسسه‌های خیریه واگذار شود، می‌توان کارهای بسیار خوبی را انجام داد.


‌ کوتاهی برخی ارگان‌ها

قنبری گفت: برخی ارگان‌ها نبود برخی اعتبارات بودجه‌ای را مانع اجرای برنامه‌های مربوط به مناسب‌سازی برای معلولان عنوان می‌کنند. اما بازدیدها نشان می‌دهد برای مثال نهادی سرویس بهداشتی مخصوص معلولان را خریداری کرده اما نصب نکرده است.

وی افزود: متاسفانه برخی مسئولان شهر زنجان به مساله مناسب‌سازی و انجام اقدامات مربوطه اعتقادی ندارند. شهرداری سال گذشته به راه‌اندازی اتوبوس مناسب‌سازی اقدام کرد اما از آن در شهر خبری نیست. مدیریت شهری پاسخ دهد که چه کسانی از آن استفاده می‌کنند. 


‌ فرهنگ‌سازی

این مسئول بیان کرد: همه به این مهم اشراف دارند که موضوع مناسب‌سازی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و برای تحقق برنامه‌های این بخش باید رسانه‌ها بیش از گذشته آستین بالا بزنند.مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان ادامه داد: فضای شهری نه‌تنها برای معلولان مناسب نیست، بلکه گردشگران و دیگر شهروندان را هم با معضل مواجه می‌کند.

نماینده جانبازان نیز در این جلسه گفت: بخش‌هایی از خیابان‌ها توسط راهنمایی و رانندگی به تردد جانبازان و معلولان اختصاص داده شده است اما نظارت‌های خوبی در این زمینه انجام نمی‌گیرد و گروه‌های هدف نمی‌توانند استفاده لازم را از این بخش‌ها داشته باشند.


استقرار میز خدمت

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی معابر عمومی این استان گفت: دستگاه‌های اجرایی که امکان مناسب‌سازی نداشته‌اند، لازم است برای پاسخگویی به نیازهای معلولان و سالمندان، به استقرار میز خدمت یکی از معاونان در ورودی ادارات خود اقدام کنند.

فرهاد میرزایی اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم دبیرخانه مناسب‌سازی برای سومین سال متوالی، ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی در شاخص‌های عمومی از جمله مناسب‌سازی است که تاکنون کارهایی در این زمینه انجام شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید